تبلیغات
درباره تهران قدیم و جدید - شعبان جعفری درباره اعدام طیب

شعبان جعفری درباره اعدام طیب

چهارشنبه 21 مهر 1389 08:32 ب.ظ

نویسنده : محمد توکل

حتی شعبان جعفری  در خاطراتش ( که توسط نشر ثالث در ایران به چاپ رسیده است) از اعدام طیب،اظهار تعجب می کند و آن را به عواملی به جز حضور در قیام 15خرداد نسبت می دهد.

رژیم شاه پس از کشتار مردم مسلمان در نیمه خرداد 1342 و دستگیری طیف گسترده ای از روحانیون مبارز و انقلابیون پیرو امام خمینی (ره)، به دلیل هراس از قیام مجدد مردمی و تکرار 15 خرداد  سعی کرد از هرگونه عملی که موجبات تحریک مردم را فراهم می آورد بپرهیزد و از جمله از اعدام دستگیر شدگان خودداری ورزید ، اما در کمال شگفتی علیرغم همه این دلائل ، تنها افرادی که به جرم حضور در قیام پانزده خرداد ، جلوی جوخه اعدام  گذارد ، طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی بودند. کسانی که حتی در کودتای 28 مرداد یار و یاور کودتاچیان و رژیم شاه بودند ولی در قیام پانزده خرداد ، فقط به دلیل اینکه از توهین به امام خمینی (ره) اجتناب کردند و حاضر نشدند نسبت ناروایی را به ایشان نسبت دهند ، تیرباران شدند! آیا واقعا علت حقیقی اعدام طیب حاج رضایی و اسماعیل حاج رضایی همین بود؟

حتی شعبان جعفری (شعبان بی مخ) در خاطراتش ( که توسط نشر ثالث در ایران به چاپ رسیده است) از اعدام طیب،اظهار تعجب می کند وآن را به عواملی به جز حضور در قیام 15خرداد نسبت می دهد.شعبان جعفری در بخشی ازخاطراتش به وساطت ارسنجانی نزد شاه اشاره کرده و می گوید که در اثر همین وساطت ، یکی از همدستان طیب به نام حاج علی نوری را یک درجه تخفیف دادند ولی به طیب و حاج اسماعیل رضایی تخفیفی تعلق نگرفت!! شعبان جعفری در همان خاطراتش اینگونه ادامه می دهد:

"...ما با ارسنجانی خیلی خوب بودیم ، خیلی به من علاقه داشت. من رفتم پیشش گفتم : آقا ، جریان اینه . تو رو به خدا یه کاری بکن . شما زودتر پیش اعلیحضرت میری ، یه کاری بکن اینا رو اعدامشون نکنن. خلاصه گفت : بهت خبر میدم. رفت و اومد و گفت : اون حاج علی نوری رو یه درجه تخفیف بهش دادن ، ولی طیب را نمی دن. چون نصیری پشت کارشه... گفت نصیری پشت پرونده طیبه..."

 

حسین شاه حسینی از فعالان سیاسی دهه های 20 به بعد ایران در مصاحبه ای مفصل با روزنامه جام جم در مهرماه 1381 ، اظهارات قابل تاملی درمورد علل اعدام  طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی ایراد کرد. ایشان ضمن اشاره به خدمات اجتماعی درخشان حاج اسماعیل که بعضا با همکاری مرحوم طیب صورت می گرفت، از اقدامات مهم حاج اسماعیل رضایی مبنی بربرگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان در اواسط دهه 1330 در خیابان آزادی (آیزنهاور قدیم) روبروی کارخانه پپسی کولا متعلق به بهاییان (به مالکیت ثابت پاسال بهایی) یاد کردند که جنبه چالش با بهاییت داشت و به گمان ایشان ، این امر در دستگیری و اعدام فجیع حاج اسماعیل بی تاثیر نبود. به گفته شاه حسینی در صفحه 53 نشریه ایام (ویژه تاریخ معاصر) شماره 29 منتشر شده در 4 شهریور 1386:

"...یکی از خدمات حاجی که خیلی هم مهم بوده  و نشان از غیرت و حمیت دینی آن مرد دارد ، این است که اولین باری که در زمان شاه ، مردم تهران در مقابل کارخانه پپسی کولا (متعلق به بهاییان) برنامه گذاشتند و به مناسبت تولد امام زمان (عج) در نیمه شعبان ، از میدان 24 اسفند (انقلاب فعلی) تا آخر پپسی کولا را چراغانی کردند ، تمام هزینه چراغانی و جشن را حاج اسماعیل رضایی داد...قصه مال قبل از سال 1340 است. زمانی که مراجع تقلید ، خرید و فروش و مصرف پپسی کولا را (به علت وابستگی آن به فرقه ضاله و صرف بخشی از درآمد آن در راه مبارزه با اعتقادات مذهبی شیعیان ) تحریم کردند ، حاج اسماعیل رضایی دامن همت به کمر  زد و تظاهرات باشکوه مذهبی علیه بهاییها را سامان داد. حاج اسماعیل در بنای مسجد صاحب الزمان (عج) نیزکه آنجا ساخته اند ، نقش اساسی داشت. من فکر می کنم علت اصلی دستگیری حاج اسماعیل در 15 خرداد ، همان مقابله با بهاییها در قضیه پپسی کولا و تاسیس مسجد صاحب الزمان(عج) بود. حاج اسماعیل در بنای مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در خیابان آزادی فعلی نیز نقش اول را داشت. در طول بنای آن مسجد ، او حتی یک روز هم نمی گذاشت کار تعطیل شود. با همت او ، آن مسجد ، ضرب العجلی ساخته شد...شب نیمه شعبانی که برنامه چراغانی خیابان آزادی انجام شد ، باور بفرمایید از سر میدان 24 اسفند (میدان انقلاب کنونی) تا جلو ساختمان پپسی کولا ، دو طرف خیابان ملت ایستاده بودند و از آن سر تا اینجا حجله گذاشته بودند و بعد مسجد را افتتاح کردندو آقای خوانساری( فرزند مرحوم آیت الله سید محمد تقی خوانساری) را بردند آنجا نماز بخواند. در آن شب ، شاید بالغ بر 3 خروار شکر ، شربت درست شده بود و سراسر خیابان ، تغار شکر گذاشته بودند و بچه ها به همه می دادند. این امر منشاء کینه دستگاه (بهاییت) به حاج اسماعیل رضایی شد...ایادی دستگاه ظاهرا بیش از هرچیز ، به علت نقشی که او علیرغم بهاییها در چراغانی و بنای مسجد صاحب الزمان (عج) داشت ، از شخص وی انتقام گرفتند..."

 

اما سندی تکان دهنده از ساواک این تحلیل حسین شاه حسینی از ماجرای اعدام طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل حاج رضایی را تایید می کند ضمن اینکه به ماجرایی دهشتناک تر از اصل قضیه یعنی اعدام و قتل آن دو پاکباز اشاره داشته و تاکید دیگری  بر عمق نفوذ عوامل صهیونیسم جهانی و فرقه بهاییت در ارکان امنیتی و نظامی رژیم پهلوی  و به خصوص شخص شاه دارد. در این سند  ضمن انتساب عامل اصلی اعدام طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی به محفل بهاییان و اشخاص متنفذ آنها از جمله ثابت پاسال ،  قتل این دو نفر را نتیجه انتقام بهاییان از مسلمانان به خاطر مخالفت ها و ضدیت های مداومشان  با این فرقه دانسته است و افزون بر آن برای نخستین بار به طور مکتوب و مستند ، روایتی از  نفوذ جریان بهاییت در اساسی ترین اقدامات ضداسلامی شاه  همچون  تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی و قضیه اصلاحات ارضی را عرضه می دارد:

"...موضوع : بهاییان    تاریخ وصول خبر : 5/11/44

بایکی از بهاییان که درشرکت ملی نفت کارمی کندبرحسب تصادف برخورد کردم.او می گفت که ثابت پاسال سرمایه دار معروف ، مجرم واقعی اعدام طیب بوده و این طور شرح می داد که ثابت پاسال به حضور اعلیحضرت همایون ، شرفیاب ، به عرض رسانیده که طیب مسبب خراب کردن گورستان بهاییان و گلستان جاوید شده . برای تکمیل این اطلاع از سوابق ذهنی که در تابستان گذشته از سروستانی ، کارمند فرهنگ داشتیم که می گفت بهاییان ، انتقام حظیره القدس که چند سال قبل ، مسلمان ها خراب کردند ، از مدرسه فیضیه قم گرفتند و از چند ماه قبل از ...از بهاییان شیراز شنیدم که می گفتند ما نه فقط انتقام گذشته را گرفتیم ، بلکه موضع بهایی را تا مرحله اصلاحات ارضی ادامه دادیم. می خواست موضوع اصلاحات ارضی را یک موضوع امری و پیش گویی شده تلقی کرده و آن را از بهاییان بداند. به طور کلی بهاییان بحران های چند ماه گذشته ایران و اختلافات دولت و روحانیون ...بهاییان در لندن می دانند..."

 




دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: شعبان ، جعفری ،
آخرین ویرایش: - -